Ad Code

Responsive Advertisement

راهنمای انتخاب هارد اکسترنال یا اس اس دی

پیش از آن که به مبحث هارد اکسترنال و اس اس دی بپردازیم باید درباره‌ی تفاوت هارد دیسک و اکسترنال توضیحاتی ارائه دهیم. زمانی که از حافظه‌ی HDD یا هارد دیسک که هارد اکسترنال نیز نوعی از آن است صحبت می‌کنم، منظورمان یک دیسک سخت ذخیره سازی اطلاعات از جنس استیل است.

در این سخت افزار یک حلقه‌ی چرخان و یک هد خواندن و نوشتن وجود دارد. برای نوشتن و یا خواندن این اطلاعات لازم است تا با چرخیدن دیسک هارد روی قطاع لازم قرار گرفته و عملیات را انجام دهد. این خلاصه‌ی عملیات ذخیره سازی اطلاعات توسط هارد اکسترنال یا اینترنال است.

اما در حافظه‌ی اس اس دی یا حافظه‌ی ذخیره‌ی حالت جامد، چنینی مکانیزمی اساسا وجود ندارد. در حافظه‌های اس اس دی از تکنولوژی‌هایی مشابه رم‌های گوشی استفاده شده و تقریبا به طور هم زمان به تمامی حافظه دسترسی وجود خواهد داشت.

هارد اکسترنال خوب یا بد؟

گفتیم که وقتی از هارد اکسترنال صحبت می‌کنیم منظورمان پیش از شکل استفاده‌ی آن متوجه تکنولوژی به کار رفته در آن می‌باشد. هاردهای اکسترنال دارای مزایا و معایبی هستند که آنان را نسبت به همتایان اس اس دی برای استفاده‌ به صورت پرتابل برتری می‌دهد.

هارد اکسترنال ای دیتا

مزایای هارد اکسترنال

مهمترین مزیت هارد اکسترنال مربوط به ویژگی قابلیت جا به جایی و همراه بودن آن می‌باشد. امروزه داشتن یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی با حجم بالا برای تمامی کاربران کامپیوتر و گجت‌های الکترونیکی به یک الزام مبدل شده است. با داشتن یکی از این تجهیزات می‌توان به راحتی حجم زیادی از اطلاعات ضروری خود را در یک محل مشخص ذخیره نمود.

مزیت دیگر این حافظه نسبت به حافظه‌ی همراه اس اس دی در قیمت آن است. در حال حاضر قیمت یک هارد دیسک اکسترنال نسبت به حافظه‌ی اس اس دی به نسبت کمتر و مقرون به صرفه‌تر است. به همین علت از حافظه‌های حالت جامد بیشتر به صورت اینترنال در سیستم‌ها بهره برده می‌شود.

معایب هارد اکسترنال

اما این حافظه‌ها معایب خود را نیز دارند.مهمترین خطری که یک کاربر هارد دیسک اکسترنال را تهدید می‌کند خرابی هارد و از دست رفتن اطلاعات آن می‌باشد.در نسل‌های اولیه‌ی هاردهای تولید شده این حساسیت بسیار زیاد بود اما در نسل‌های بعدی این ضعف‌ها پوشش داده شدند. 

 


حافظه اس اس دی سامسونگ

با این وجود هاردهای اینترنال و اکسترنال همگی هم چنان به گرد و غبار، رطوبت و آب، ضربه یا شوک به شدت حساس هستند. به همین دلیل در بسیاری از هاردهای اکسترنال تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شده است تا از هارد اکسترنال محافظت به عمل آید.از دیگر معایب هارد اکسترنال باید به مصرف بالای انرژی وگرمادهی ساز و کار ملکرد آن اشاره نمود.

حافظه‌ی اس اس دی در برابر هارد دیسک

در انتها نیز باید کمی از مزایای استفاده از حافظه‌های حالت جامد در برابر HDD صحبت کنیم. در اینتکنولوژی مهمترین دستاوردی که به کف آمده، سرعت بالای پردازش اطلاعات در برابر همتای مشابه HDD است. با قرار گیری یک حافظه‌ی SSD روی یک لپ تاپ، می‌تواند اطمینان داشت که سرعت دستگاه تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

با وجود شرح مسائل بالا باید گفت که آینده متعلق به حافظه‌های حالت جامد است و در نهایت با کاهش قیمت آنان، استفاده از هارد دیسک منسوخ خواهد گردید.در زمانحال نیز می‌بینید که بسیاری از سیستم‌های دسک‌تاپ یا لپ تاپ‌ها بهصورت ترکیبی از حافظه‌های SSD و HDD به صورت هم‌زمان استاده می‌نمایند تا از مزایای تمام آنان به صورت مشترک استفده کرده و بهره ببرند.

ارسال یک نظر

0 نظرات

Ad Code

Responsive Advertisement